Testosteronas ir Jo Svarba Tavo Organizmui

Testosteronas – steroidinis hormonas, priklausantis androgenų grupei ir gaminamas daugiausia sėklidėse, taip pat – antinksčiuose ir kiaušidėse. Kalbant apie sportą jis atlieka svarbu vaidmenį, nes yra atsakingas už raumenų dydį, jėgą ir riebalų pasisikirstymą organizme.

 

Vyriškasis Hormonas

Testosteronas dalyvauja formuojantis vyro lytiniams organams, atsirandant antriniams lytiniams požymiams, reguliuoja spermatogenezę ir lytinį elgesį, taip pat turi įtakos azoto ir fosforo apykaitai organizme. Dėl šių priežasčių jis vadinamas svarbiausiu vyrišku hormonu.

Moters organizme testosteroną gamina kiaušidės, kur jis folikulo ląstelėse pavirsta estrogenais, be to, skatina pieno liaukų formavimąsi, todėl nėštumo metu jo koncentracija padidėja, tačiau per didelis testosterono kiekis pas moterį slopina kiaušidžių funkciją.

Vidutiniškai vyrų testosterono lygis yra septynis – aštuonis kartus didesnis nei moterų. Dėl šios priežasties vyriškos lyties atstovai yra raumeningesni, kalba gilesniais balsais, turi didesnį kaulų tankį ir augina storus plaukus ant veido. Vyrai taip pat paprastai būna natūraliai stipresni nei jų moterys.

Vis dėl to, jus vyras ar moteris, sveika hormoninė testosterono pusiausvyra yra neatsiejama jūsų geros savijautos, nuotaikos ir bendros sveikatos būklės dalis.

 

vyriskas hormonas

Organizmo Gerovės Garantas

Testosteronas atsakingas už:

  • Lytinio audinio vystimąsi
  • Raumenų masę
  • Raumenų augimą
  • Kaulų tankį
  • Kūno plaukų augimą
  • Spermos vystimąsi
  • Libido (seksualinis geismas)
  • Psichologinę būseną
  • Raudonųjų kraujo kūnelių gamybą
  • Bendrą savijautą

Manau, šio sąrašo visiškai pakanka įsitikinimui, kad testosteronas ne šiaip sau hormonas. Tai pamatinė figūra viso organizmo gerovei.

 

Testosterono Lygio Mažėjimas

Kiekvienas vyras turėtų stebėti ir kontroliuoti testosterono kiekį organizme. Išsitirti galima pasitarus su šeimos gydytoju arba privačiose medicinos įstaigose. Tai svarbu, nes mokslininkai ištyrė, kad senstant jo lygis laipsniškai mažėja. Nenuostabu, kad bendras žmonių testosterono lygis mažėja ir dešimtmečiais. Kadaise žmonija valgydavo sveikesnį, natūralesnį maistą, daugiau judėdavo bei leisdavo dienas saulėje. Dabar tapome nauja karta pasižyminti itin dažnu greito maisto vartojimu, prastu miegu, ryškiais ekranais ir šventėmis, kuriose dominuoja cukrus. 

Žemą testosterono kiekį taip pat gali sukelti gyvenimo būdas. Dažni, smagūs vakarėliai ir piktnaudžiavimas alkoholiu kartu su narkotinėmis medžiagomis gali ženkliai sumenkinti hormono gamybą. Stresas, šokas ir kitokios kančios irgi turi didelę įtaka lygio mažėjimui. Žemas testosterono kiekis organizme gali sukelti įvairių lėtinių ligų, uždegimų atsiradimą.

Dėl pavojingai žemo testosterono lygio atsiradusioms ligoms gydyti gydytojai skiria receptinio injekcinio tirpalo, kuris leidžiamas į raumenis. Sutrikimo diagnozė turi būti patvirtinta dviem atskirais testosterono nustatymo kraujyje tyrimais. Dažniausiai pasitaikantys sutrikimai yra:

  • impotencija,
  • vaisingumo sutrikimas,
  • silpnas lytinis potraukis,
  • nuovargis,
  • depresinė nuotaika,
  • per mažos hormonų koncentracijos sukeltas kaulų retėjimas.

 

Įdomūs Faktai

Meditavimas

meditacija

Aukštas testosterono lygis paprastai susijęs su aktyvumu – sunkių daiktų kėlimu, kasdienių fizinių darbų atlikimu ir žinoma sportu. Tuo tarpu meditacija atvirkščiai yra ramus užsiėmimas, tačiau yra daugybė įrodymų, kad reguliarus meditavimas didina vyriškojo hormono lygį.

Kaip jau minėjome anksčiau, stresas mažina testosterono kiekį organizme, o meditacija yra visiška priešingybė stresui. Vienas devintojo dešimtmečio pabaigos tyrimas parodė, kad meditavimas ir atsipalaidavimas didina vyriškojo hormono lygį ir tuo pačiu sumažina streso hormono kortizolio kiekį.

Aukštas lygis gali nulemti sėkmę versle

2008 m. atliktame tyrime buvo tiriamos testosterono ir Volstrito (Niujorko finansų centras) prekybininkų sėkmės sąsajos. Rezultatai parodė, kad padidėjus prekybininko testosterono lygiui, diena visada būdavo sėkmingesnė nei su mažesniu testosterono kiekiu organizme. Negana to, uždirbęs daugiau prekybininkas dar labiau padidina testosterono lygį!

Šių reiškinių fenomenas nėra tiksliai suprastas ir paaiškintas, tačiau manoma, kad tai susiję su rizika. Dėl aukštesnio testosterono lygio jūs labiau linkę rizikuoti, o kaip žinia visi sėkmingi verslininkai kažkada rizikavo pradėdami verslus.

Per Didelis Testosterono Kiekis

perteklius

Nors yra daugybė būdų, kaip galite padidinti savo testosterono kiekį ir tai gali suteikti jums pranašumą, tačiau padidinti jį per daug gali būti nelabai išmintinga…

Per didelis vyriškojo hormono lygis vyrų organizme ardo smegenų ląsteles, sukelia agresiją bei antisocialinį asmenybės sutrikimą. 

Moterims dėl per aukšto testosterono lygio gali atsirasti vyriškas plaukų nuplikimas, balso pasikeitimas, menstruacijų pažeidimai, klitorio augimas ir patinimas, krūties dydžio sumažėjimas, riebi oda,  plaukų augimas neįprastose vietose.

Tiek vyrams tiek moterims per aukštas testosterono kiekis gali sukelti nevaisingumą. Tiesa, turime jus nuraminti, kad per aukšto vyriškojo hormono kiekis organizme nustatomas labai retai. Svarbu laikytis visų rekomendacijų bei normų vartojant pakaitinius testosterono kiekį didinančius preparatus.

Kasdienė Veikla

Mokslininkai jau senai žinojo, kad dalyvavimas sporte yra puikus būdas pakelti testosterono lygį. Nepaisant to, 2013 m. jie nusprendė atlikti tyrimą, kad palygintų sportą su kasdiene veikla.

Tyrėjai atrado įdomių pastebėjimų. Vienas tokių, kad medienos pjaustymo valanda padidino testosterono kiekį 48%, neatsižvelgiant į vyro amžių ar sveikatos būklę. Palyginimui, futbolo žaidimas padidino tik 30%.

Maisto produktai

Mityba ir testosteronas

Jau anksčiau minėjome, kad mityba vaidina svarbų vaidmenį nustatant testosterono kiekį. Tam tikri maisto produktai ir juose randami mikroelementai turi tiesioginį poveikį jūsų testosterono lygiui organizme.

Ne kartą įrodyta, kad cinkas, randamas moliūgų sėklose ir lęšiuose, padeda padidinti testosterono lygį. Devintajame dešimtmetyje atliktas tyrimas parodė, kad žemas testosterono lygis dažnai buvo susijęs su cinko trūkumu.

B-vitaminai taip pat yra svarbūs, nes jie padeda organizmui absorbuoti daugiau cinko. Jų rasite bananuose, avokaduose ir įvairiuose grūduose.

Uogos. Jos yra geras antioksidantų šaltinis, padedantis kovoti su laisvųjų radikalų poveikiu organizmui. Jei laisvieji radikalai liko neprižiūrimi, jie pažeidžia ląsteles (taip pat ir lytinėse liaukose), kurios gali išeikvoti testosterono atsargas.

Paskutinis, bet labai svarbus dalykas – vitaminas D. Mažas jo kiekis susijęs su sumažėjusia testosterono gamyba. Daugiausiai vitamino D žmogaus organizmas gali įsisavinti būdamas saulėje. Deja, didelis vitamino D kiekis yra tik riebioje žuvyje (pvz., lašišoje, silkėje). Gerokai mažiau vitamino D yra kepenyse, margarine (praturtintame vitaminu D), kiaušinio trynyje ir keliose valgomųjų grybų rūšyse.

Miegas

Pakaitinė testosterono terapija gali sukelti miego apnėją arba prie to prisidėti. Miego apnėja yra sunki medicininė būklė, dėl kurios jūsų kvėpavimas trumpam sustoja miegant. Tai gali sutrikdyti jūsų miego procesą ir padidinti kitų komplikacijų, tokių kaip insultas, riziką. Taip pat dėl miego apnėjos atsirandantys kūno pokyčiai gali sukelti žemą testosterono lygį.

Net jei jums nėra miego apnėjos, mažas testosterono kiekis vis tiek gali sumažinti miego valandas.

 

Apibendrinimas

Tikiuosi pateikėme pakankamai informacijos ir suteikėme jums pagrindo stebėti bei kontroliuoti testosterono kiekį savo organizme.

Svarbiausia – rūpinkitės savimi. Valgykite maistingą, sveiką maistą, kuriame gausu baltymų ir gerųjų riebalų. Pasistenkite nestresuoti. Dažniau būkite lauke, saulėje. Reguliariai mankštinkitės, sportuokite bei nepamirškite kokybiško poilsio ir miego.

Jei vis dėl to sunku laikytis aukščiau išvardytų gyvenimo principų išbandykite testosterono lygį didinančius preparatus arba pasitarkite su šeimos gydytoju.

Šaltiniai

Wikipedia.orgNcbi.nlm.nih.govNcbi.nlm.nih.govPasveik.ltSciencedirect.comMedicalnewstoday.comSciencedirect.comNcbi.nlm.nih.govVlmedicina.ltNcbi.nlm.nih.govHealthline.com

Sekite Naujienas!

Sekite mus socialiniuose tinkluose ir pirmieji sužinosite apie naujausius įrašus mūsų portale. Arba prenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gausite dar daugiau naudingų sportinių patarimų bei įžvalgų!

Susiję Įrašai